16:13 29/03/2017 | ב׳ בניסן ה׳תשע״ז‎
המייל האדום

‘אור ירוק’: “2015 – השנה השלישית ברציפות עם עלייה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים”

ט״ז בטבת ה׳תשע״ו
מנדי ריזל | 0

 

ממשלת ישראל נכשלת זו השנה השלישית ברציפות בצמצום מספר ההרוגים בכבישים, כך עולה מניתוח נתוני עמותת ‘אור ירוק’ לסיכום שנת 2015. מתחילת השנה נהרגו 349 בני אדם בתאונות  דרכים, 49  בני אדם יותר מאשר היעד שקבעה המדינה, 300 וכמו כן, 30 בני אדם יותר מאשר בכל שנת 2014 (נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, נכון ל – 27.12.2015).

בשנת 2014 נהרגו 319 בני אדם בתאונות דרכים. משרד התחבורה הציב לעצמו יעד ירידה של כ-5% במספר ההרוגים השנה, במטרה לא להגיע אל מעבר ל-300 הרוגים מתאונות דרכים.

שמואל אבואב מנכ”ל עמותת אור ירוק: “מדינת ישראל מפקירה אותנו בכל הקשור לבטיחות בדרכים ומהמרת על החיים שלנו. העלייה במספר ההרוגים בכבישים היא  תוצאה ישירה של סדר עדיפות שגוי וחסר אחריות. המדינה מזלזלת בחיי האזרחים ולכן, הפחיתה את הכסף לתיקון הכבישים האדומים והישנים, צמצמה את תקציב המשטרה ולא מעניקה חינוך לילדינו בבטיחות בדרכים. אני קורא לשר התחבורה: שנה את סדרי העדיפויות ושים את הצלת החיים כיעד המרכזי, כך נוכל לחסוך ממשפחות רבות שכול וכאב וגם נחסוך למדינת ישראל כסף רב”.

תל אביב היא העיר עם מספר הנפגעים הגבוה ביותר בתאונות דרכים, בשנת 2015 (ינואר-אוקטובר)

  • בתל אביב נפגעו 1,523 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת  2015 (ינואר-אוקטובר), 11 בני אדם נהרגו ו- 143 נפצעו באורח קשה.
  • בירושלים נפגעו 1,116 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת  2015 (ינואר-אוקטובר), עשרה בני אדם נהרגו ו- 115 נפצעו באורח קשה.
  • בחיפה נפגעו 559 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת  2015 (ינואר-אוקטובר), 11 בני אדם נהרגו ו- 53 נפצעו באורח קשה.
  • בבאר שבע נפגעו 501 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת  2015 (ינואר-אוקטובר), שני בני אדם נהרגו ו- 21 נפצעו באורח קשה.
  • בפתח תקוה נפגעו 423 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת  2015 (ינואר-אוקטובר), שמונה בני אדם נהרגו ו- 25 נפצעו באורח קשה.
  • באשדוד נפגעו 417 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת  2015 (ינואר-אוקטובר), שישה בני אדם נהרגו ו- 32 נפצעו באורח קשה.
  • בנתניה נפגעו 365 בני אדם בתאונות דרכים, בשנת  2015 (ינואר-אוקטובר), שלושה בני אדם נהרגו ו- 16 נפצעו באורח קשה.

עלייה חדה נרשמה במספר רוכבי האופנועים שנהרגו בכבישים:

  • 57 רוכבי אופנוע נהרגו השנה בכבישים, 20 בני אדם יותר מאשר בתקופה המקבילה בשנת 2014 – עליה חדה של כ-54%.
  • 34 רוכבי אופנוע נהרגו השנה בכבישים בינעירוניים, כמעט כפול בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה (19).

מספר גבוה של הרוגים בתאונות דרכים בקרב החברה הערבית:

  • למרות שהאוכלוסייה הערבית בישראל מהווה כחמישית מכלל האוכלוסייה, קרוב לשליש מההרוגים בתאונות דרכים הם בני החברה הערבית.
  • קרוב ל-60% מהילדים שנהרגו בתאונות דרכים השנה (16 ילדים בגילאי 0-14) היו מהחברה הערבית.
  • כ-60% מהנהגים הצעירים שנהרגו השנה בתאונות דרכים (עד גיל 24) היו מהחברה הערבית.

ישראל הפכה להיות אחת המדינות המסוכנות ביותר לקשישים בדרכים:

  • בשנת 2015 נהרגו 96 קשישים (65+) בתאונות דרכים, עליה של כ-40% במספר הקשישים ההרוגים ביחס לשנת 2014, שבמהלכה נהרגו 68 קשישים בתאונות דרכים.
  • אוכלוסיית הקשישים (65+) בישראל נאמדת בכ-10% אך שיעור הקשישים שנהרגים בתאונות דרכים מקרב כלל האוכלוסיה הוא קרוב ל-30%, פי שלוש מחלקם באוכולוסיה.
  • כ-50% מהקשישים שנהרגו בתאונות הדרכים השנה היו הולכי רגל.

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: “מספר ההרוגים השנתי בכבישים נע בשלושת השנים האחרונות סביב ה-300 הרוגים בשנה, מספר הנמוך ב-50% ממספר ההרוגים שנרשם לפני עשור, כך שמדינת ישראל נמצאת עדיין במגמה מתמדת של ירידה במספר ההרוגים בתאונות הדרכים.

משרד התחבורה הציב את המלחמה בתאונות הדרכים כיעד ראשון במעלה, ופועל באופן מתמיד, ביחד עם הגופים והמשרדים הרלוונטיים, לצמצום מספר הנפגעים וההרוגים בתאונות הדרכים.

התקציב השנתי שמושקע במאבק תאונות הדרכים נאמד במיליארדי שקלים והוא כולל בין השאר סלילת כבישים חדשים, הקמת מחלפים, פיתוח תשתיות בטיחותיות, הקמת מעקות בטיחות לאורך הכבישים וסימוני בטיחות, גשרים להולכי רגל ועוד. כל אלה הם פרויקטים מצילי חיים ממדרגה ראשונה.  כמו כן, מוקצים מידי שנה מאות מיליוני שקלים לשיפור מוקדי סיכון וכבישים אדומים בכל רחבי הארץ, בבטיחות העירונית, בקידום תחבורה ציבורית, באכיפה משטרתית ומנהלית, ובחינוך והסברה”.