23:54 22/02/2017 | כ״ו בשבט ה׳תשע״ז‎
המייל האדום

סכנת חיים: כל ילד שלישי בדרום ובצפון אינו חגור

כ״ד בטבת ה׳תשע״ו
מנדי ריזל | 1

למרות שחגורת בטיחות הן אביזר בטיחות מציל חיים, כל אדם שלישי בירושלים ובדרום, בצפון ובחיפה נצפו מוסעים ברכב לא חגורים בחגורת בטיחות במושב האחורי. באזור המרכז ובתל אביב הנתונים קצת יותר מעודדים, כאשר כל אדם חמישי נצפה מוסע ברכב שהוא אינו חגור כאשר מוסע במושב האחורי.

הנתונים פורסמו בסקר תצפיות ארצי שערכה ‘הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים’ לשנת 2014 ומתפרסמים כעת. הם מעידים על חוסר המודעות לסכנות בכביש וחוסר החשש להיתפס על ידי המשטרה.

  • בירושלים ובדרום9% מהנוסעים במכוניות נצפו כשהם מוסעים ברכב לא חגורים בחגורת בטיחות במושב האחורי. כמו כן כ-30% מילדי ירושלים והדרום (עד גיל 11) נצפו לא חגורים כאשר הם מוסעים במושב האחורי.
  • בחיפה והצפון3% מהנוסעים נצפו כשהם מוסעים ברכב לא חגורים בחגורת בטיחות במושב האחורי. כמו כן קרוב ל-20% מילדי חיפה והצפון (עד גיל 11) נצפו לא חגורים כאשר הם מוסעים במושב האחורי.
  • בתל אביב והמרכז 17% נצפו כשהם מוסעים ברכב לא חגורים בחגורת בטיחות במושב האחורי. כמו כן 8.3% מילדי חיפה והצפון (עד גיל 11) נצפו לא חגורים כאשר הם מוסעים במושב האחורי.

שימוש בחגורות בטיחות היה ונותר אמצעי הבטיחות היעיל ביותר למזעור חומרת הפגיעה בנוסעים ברכב. להערכת המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) בשנת 2014 ניתן היה להציל את חייהם של 900 בני אדם לו כל נוסעי הרכב היו חגורים ולכן הסיכון לתמותה בתאונה יורד בכ-45% כתוצאה מחגירת חגורת בטיחות בעת תאונה ובנוסף, הסיכון לפציעה בעת תאונה יורד בכ-80%.

על פי נתוני עמותת אור ירוק מתחילת שנת 2015 (עד חודש אוקטובר) נהרגו חמישה ילדים בתאונות דרכים לאחר שלא היו חגורים בחגורת בטיחות, ו-65 ילדים נפצעו, 17 מהם קשה.

שמואל אבואב מנכ”ל עמותת ‘אור ירוק’: “למרות שחגורות בטיחות הוכחו כאביזרי בטיחות מצילי חיים, ישנם עדיין נהגים שמסיעים את הילדים שלהם לא חגורים, וזו תוצאה ישירה למחסור החמור במאות ניידות ומאות שוטרים של אגף התנועה. נהג שידע כי יש סיכוי גבוה שהוא ייתפס אם יסיע ילד לא חגור, ימנע מלסכן את חיי הילד. המדינה חייבת לשים בראש סדר העדיפויות את החזרת הנוכחות המשטרתית לכבישים ולרחובות, כדי להתריע נהגים מלסכן את חיי הילדים”.