05:51 26/07/2017 | ג׳ באב ה׳תשע״ז‎
המייל האדום

המשטרה העבירה הדרכה בנושא בטיחות בדרכים בבסיסים בעוטף עזה

ג׳ באדר ה׳תשע״ז
יואל בלניצקי | 1
צילום: דוברות המשטרה

פרויקט ייחודי במסגרת מעורבות חברתית ומניעה מצבית מתקיים בדרום במהלכו מעבירה המשטרה הדרכות בטיחות בנושא נהיגה בקרב חיילי צה”ל בבסיסי עוטף עזה. לא מן הסתם בחרו השוטרים לקרוא לפרויקט שע״ה – שומרים על החיילים, זאת מתוך הבנה והכרה כי לכל אחד מחויבות לשמור על ביטחון השני.
במסגרת הפרויקט בו הושם דגש על “קהל יעד” של חיילים היוצאים לחופשות מתוך כוונה לתת להם כלים בטיחותיים בתחום הנהיגה ומתוך רצון למניעה מצבית שתמנע נהיגה תחת השפעות שונות, עורכים שוטרי תחנת שדרות בדרום, בהובלת משרד התנועה, הדרכות בטיחות ביחידות צה”ל.
פיקוד תחנת המשטרה אשר יזם את הפרויקט, רתם יחד עמו את משרד התנועה בתחנה שמבצע את הדרכות הבטיחות ביחידות הצבא הנמצאות בעוטף עזה, ובכלל. הדרכות אלה כוללות מצגות, סרטונים, מתן טיפים מקצועיים לנהיגה בטוחה ומענה לשאלות החיילים.
פרויקט יחודי זה זוכה להצלחה וביקוש רב ביחידות הצבא אשר מבקשות לקבל את שרותי המשטרה בתחום ההסברה המונעת.  מפקד התחנה ציין כי ״עלינו לשמור על החיילים כפי שהם שומרים עלינו תוך הפיכתם לשגרירי בטיחות לבני משפחותיהם וחבריהם״.

תגובות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

  • רמת ההדרכה של משטרת ישראל
    ישנם לא מעט גופים שמקיימים הדרכות מסוג כזה, בהן משטרת ישראל, “אור ירוק” ומצד שני – מאמנים ובתי ספר להדרכת נהיגה “מתקדמת”. ההבדל בין השניים נעוץ בעומק בסיס הידע, ובגישה. כמובן שכל הדרכה טובה יותר משום הדרכה אך, לצערי, הגישה של הגופים הממוסדים כמו משטרת ישראל ו”אור ירוק” הוכיחה את עצמה לאורך השנים כפחות יעילה.

    הדרכה מסוג זה, כולל הדרכות ה”נהיגה המונעת” המועברות לנהגים, צריכות לכלול מרכיב מעשי. אני בעד הרחבת הידע התאורטי (זה מה שאני עושה כאן, למשל) אך חייב להיות מרכיב של אימון מעשי ברכב בזמן נהיגה.

    במסגרת ההדרכה חשוב לדבר מעבר לרמת החוק היבש, ולהתמקד בהפנמת כללים לנהיגה מגננתית. כלומר, “כיצד עלי לנהוג כך שגם במצב שבו משתמש דרך אחר עובר בגסות על החוק ועל כללי הזהירות – אוכל להימנע מפגיעה או – לכל הפחות – להימנע מתוצאות טרגיות?”

    המדריך חייב להכיר בעובדה שלמרות שהמודרכים הם בעלי רשיון נהיגה, ייתכן שיש צורך לעבור איתם מחדש על מרכיבים בסיסיים בתפעול הרכב ובנהיגה בתנועה כדי לחדש להם מרכיבים שהם לא בהכרח עמדו על חשיבותם, כמו למשל תנוחת נהיגה יעילה וכיוון מראות רחב (בשיטה ה”קנדית”).

    מעבר לכך, על המשטרה ועל “אור ירוק” לשנות את תפיסתם לגבי מהירות הנסיעה. באחת מן התמונות מוצגת תמונה שמוכרת לי מסרטון הסברה לגבי מהירות הנסיעה. הבעיה היא שחומרים אלו כפי שהם מוצגים כיום, לא תורמים לכלום מאחר והם מתייחסים למהירות אבסולוטית במקום להתאמת המהירות לתנאי הדרך.

    מעבר לכך, חלק מן המדריכים בהרצאות הללו אינם מעודכנים בפיתוחים בתחום הרכב ומציגים תורות נהיגה שזמנן עבר כמו בלימה לסירוגין, שיטות שגויות לשליטה ברכב במצבי קצה, כיוון מראות צר וכדומה.

    מאמן נהיגה // 13:46